井上雅之 MASAYUKI INOUE
portrait

 


井上 雅之 (いのうえ まさゆき)

1951 福井県敦賀市に生まれる/1978 多摩美術大学絵画科油画専攻卒業
1980 アートスチューデンツリーグに学ぶ(ニューヨーク)        
[主な個展]
1981 福井県立美術館展示室 福井/1985 ギャラリー葉 東京/1998 ギャルリークリヨン 東京
2000 ギャラリー銀座汲美 東京/23ギャラリー 東京/2001・05 ギャラリーヒラワタ 神奈川
2002 庭園ギャラリー櫻守 さいたま/紙司柿本 京都/2004 ギャラリーテムズ 東京/K’sギャラリー 東京
2007 ギャラリーf分の1 東京/日仏会館エントランスホール 東京/2008・10・13 ギャルリーヴェルジェ 神奈川
2009 Shonandai MY Gallery 東京/2012 Gallery SHIMIZU 横浜/2014 銀座井上画廊 東京
2016 ギャルリーヴェルジェ(開廊21周年記念企画展) 神奈川
[主なグループ展]
1968 福井県総合美術展-福井放送賞受賞 福井
1978 環境と情緒展(箱崎ゼミ) 吉野ギャラリー 東京/第33回行動美術展 東京都美術館 東京
1979 土岡秀太郎追悼展 武生市民ホール 福井
1981 13人展 インターナショナルアートコンタクトギャラリー ニューヨーク
1998 ドイツ・オランダ・ベルギー美術賞展-銀賞受賞 ハッセルト・ベルギー
1999 Japan Now Art ’99 in Wien ハウス・ヴィトゲンシュタイン ウィーン/現代美術俊英展 ジ・アースミュージアム 東京
  99-00・00-01・01-02・02-03・03-04 ギャラリーヒラワタ 神奈川
2000 豊饒の海・現代美術の精鋭展 ギャラリーヴィンチ 群馬
2001・02・03 現代秀作作家展 ギャラリーボラン 千葉
2002 現代作家選抜展 K’sギャラリー 東京
2003 新世紀の顔・貌・KAO ―30人の自画像― 展 東京・石川・高知・愛知・北海道・神奈川 画廊巡回展/アーチスト達と汲美展 ギャラリー汲美 東京
2004 CONTEMPORARY ART-和風空間- (岡田忠明・進藤裕代・中村寿生・森 竹巳・安田 淳・山本直彰) 銀座井上画廊 東京
2005 線をめぐる冒険展 (菊池武彦・黒崎俊雄・菅原健彦) ギャラリー汲美 東京
2006 CONTEMPORARY ART -和紙 その多様な表現- (磯見輝夫・柴田忠文・田幸 稲・土屋範人・畠中陽一・吉永 裕) 銀座井上画廊 東京
  青騎士 (川邊耕一・武田州左・中野浩樹) ギャラリー・アート・ポイント 東京
2007 ART HERE NOW展 (大塩紗永・土屋範人・Choi Ji Hyun・前澤妙子・松橋 孝・山崎純子・山崎 宏) 湘南台画廊 神奈川
  Korea International Art Fair (KIAF) ソウル
2008 Art Singapore 2008 シンガポール
2011 沈黙の森 山脇ギャラリー 東京
2013 第3回おおたビエンナーレ2013 群馬
  開廊19周年記念「浮(川邉耕一) ・透(井上雅之) ・韻(菊地武彦) ・奏(中野浩樹) 展」 コート・ギャラリー国立 東京
2014 MY duo 2014(高木彩・井上雅之) Shonandai MY Gallery 東京
2015 二人展「川邊耕一・井上雅之」 ギャラリー風蘭  浜松
2016 それぞれのカ・タ・チ展 GALLERY SHIMIZU 横浜
*1985年から約10年間、雁皮紙による抽象表現(平面)を模索する。
[収蔵]

モード美術館 ハッセルト・ベルギー

 

雁皮紙
ジンチョウゲ科の雁皮を原料とする紙で、楮紙とともに和紙を代表する。雁皮は栽培が困難で、野生のものを採集しなければならない。このため原料
の供給に限界があり、生産量は楮紙よりはるかに少ない。雁皮の繊維は5ミリ前後と短く、半透明で光沢があるため、紙の表面は平滑できめ細かく、
美しい艶を持つ。雁皮の樹皮が強い香りを持つことから害虫の少ない紙とされて、永久保存用の記録用紙に使われ、又中世に渡来した宣教師が、雁皮
紙が羊皮紙に似ているため聖書の用紙に愛用したことは名高い。
―「和紙辞典(シリーズ紙の文化)朝日新聞社」から―

 


Masayuki INOUE

Biography
1951 Born in Tsuruga City, Fukui
1978 B.F.A., in Oil Painting of Tama Art University
1980 Studied at The Art Students League of New York
Selected Solo Exhibitions
1981 Fukui Prefectural Museum of Art, Fukui/1985 Gallery Yo, Tokyo/1998 Galerie Crillon, Tokyo
2000 Gallery Kyubi, Tokyo/23 Gallery, Tokyo/2001・05 Gallery HIRAWATA, Kanagawa
2002 The Garden Gallery Sakuramori, Saitama/Kamiji Kakimoto, Kyoto/2004 Gallery Tems, Tokyo/K’s Gallery, Tokyo
2007 Gallery 1/f, Tokyo/Maison Franco-Japonaise, Tokyo/2008・10・13 Galerie Verger, Kanagawa
2009 Shonandai MY Gallery, Tokyo/2012 Gallery SHIMIZU Yokohama/2014 GINZA INOUE GAROU Tokyo
2016 The 21th Anniversary Exhibition, Galerie Verger, Kanagawa
Selected Group Exhibitions
1968 “Fukui Art Exhibition” -Fukui Broadcast Prize
1978 “Space & Sensibility (Hakozaki Seminar)”, Yoshino Gallery, Tokyo
  “33rd Koudou Bijyutsu Association Exhibition”, Tokyo Metropolitan Art Museum, Tokyo
1979 “Shutaro Tsuchioka Memorial Exhibition”, Takefu City Hall, Fukui
1981 “Exhibition of 13 Artists”, International Contact Gallery, New York
1998 “Japanese Contemporary Visual Art Exhibition ’98”, -Silver Medal, Aachen (Germany) - Maastricht(Netherlands) - Hasselt(Belgium)
1999 “Japan Now Art ’99 in Wien”, Haus Wittgenstein, Wien/“Exhibition of Brilliant Artists in Contemporary Art”, The Earth Museum, Tokyo
  “99-00・00-01・01-02・02-03・04-05”, Gallery HIRAWATA, Kanagawa
2000 “Sea of Fertility - Exhibition of Elite in Contemporary Art”, Gallery Vinci, Gunma
2001・02・03 “Exhibition of Nowadays Rising Artists”, Gallery Volant, Chiba
2002 “Exhibition of Nowadays Selected Artists”, K’s Gallery, Tokyo
2003 “Exhibition of Face・Visage・KAO of New Century -30 Self-portraits-”, Tour Exhibition in Tokyo, Ishikawa, Kochi, Aichi, Hokkaido, Kanagawa
“The Artists & Kyubi”, Gallery Kyubi, Tokyo
2004 “CONTEMPORARY ART -Japanese Style Space-”, Ginza Inoue-Garo, Tokyo
2005 “Adventurous Exhibition on Line”,Gallery Kyubi, Tokyo
2006 “CONTEMPORARY ART -Washi, its various expression-”, Ginza Inoue-Garo, Tokyo/“Blue Reider”, Gallery Art Point, Tokyo
2007 “ART HERE NOW”, Shonandai Garo, Kanagawa/“Korea International Art Fair (KIAF)”, Seoul
2008 “Art Singapore 2008”, Singapore
2011 "The Forests of Silence", YAMAWAKI Gallery, Tokyo  
2013 "The 3rd Ota Biennale 2013", Gunma
  The 19th Anniversary Exhibition "Fu・To・In・So Exhibition" Court Gallery Kunitachi, Tokyo
2014 "MY duo 2014 : Aya Takagi + Masayuki Inoue", Shonandai MY Gallery, Tokyo
2015 “The Two Exhibition: KAWABE Koichi / INOUE Masayuki”, Gallery Fu-ran, Hamamatu
2016 “The difference (A variety of shapes)" Gallery SHIMIZU, Yokohama
*A decade of endeavours since 1985, looking for his own abstract expression, using Ganpishi
Public Collections

The City Museum of Hasselt (Mode Museum), in Belgium

 

Ganpishi
The paper made from Wikstroemia sikokiana (Ganpi), a plant species in the daphne family, Thymelaeaceae. Ganpishi, along with Kouzoshi, is the most
famous washi, the traditional Japanese hand-molded paper. Ganpi is difficult to cultivate and its bark is always gathered from the wild one; therefore,
its supply is very limited and Ganpishi production is far less in quantity than Kouzoshi. As Ganpi fiber is as short as 5 millimeters in length, semi-
transparent and glossy, the surface of the paper is very smooth and beautifully shiny. Because of the strong scent of Ganpi bark Ganpishi is said to be
less susceptible to bright and has been used for document paper for permanent preservation. It is also well known that the missionaries sent to Japan
in the Middle Ages used Ganpishi for Bible copying because it resembled Western parchment.
-from Dictionary of Washi (Series Culture of Paper) published by The Asahi Shimbun Company-
 
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井上雅之 MASAYUKI INOUE
井上雅之 (C) MASAYUKI INOUE 雁皮紙によるコラージュ